טוען

מהריון ועד לידה – זכויות נשים בעבודה

ויקי גרונר | 04.07.17

הריון זו לא מחלה, אבל זו בהחלט תקופה שדורשת התייחסות מיוחדת מצד המעסיקים. על מנת לקדם את תעסוקת הנשים בארץ, קבע המחוקק זכויות המגנות על נשים (וגברים) במהלך ההריון והלידה. אומנם יש עוד הרבה מקום לשיפור, אך בינתיים חשוב להכיר ולדעת מה מגיע לך.

  1. אין לפטר עובדת בגלל הריונה
    בהריון? מזל טוב! את מוגנת מפני פיטורים, עם סייג קטן שיפורט עוד רגע. פיטורי עובדת בשל הריונה מהווה אפליה ואסורה על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. כמו כן, פיטורי עובדת בהריון אשר עובדת במשך לפחות 6 חודשים אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, ייעשו אך ורק בהיתר מהממונה על חוק עבודת נשים במשרד הכלכלה. בפניה לממונה יצטרך המעסיק לשכנע כי אין קשר בין הפיטורים להריון.
  2. בדיקות הריון – זכאות לתשלום שכר מלא
    נעדרת בגלל בדיקות הריון? את זכאית לתשלום מלא עבור שעות ההיעדרות. אם את עובדת עד 4 שעות ביום עבודה – תהי זכאית ל-20 שעות היעדרות במהלך תקופת ההיריון. אם את עובדת מעל 4 שעות, תהי זכאית ל-40 שעות היעדרות.
  3. משך חופשת הלידה
    אחרי ינואר 2017? הרווחת! החל מינואר 2017 הוארך משך חופשת הלידה בתשלום ל-15 שבועות. במקרה של תאומים – תינתן תוספת של 3 שבועות לחופשת הלידה. לבן הזוג יש אפשרות לקחת שבוע בתשלום במקביל אליך, אך במקרה כזה לא תהי זכאית לתשלום על השבוע ה-15. כמו כן, לבן הזוג יש אפשרות להחליף אותך בחופשת הלידה לפרק של שבוע ומעלה.
  4. אין לפטר עובדת לאחר חופשת לידה למשך 60 ימים
    גם אחרי חופשת הלידה את מוגנת מפני פיטורים לתקופה בת 60 ימים. היתר חריג לפיטורים במהלך 60 הימים יינתן במקרה שהעסק חדל לפעול/שהמעסיק הוכרז כפושט רגל, כל עוד הוכח שהפיטורים אינם קשורים ללידה או לחופשת הלידה.
    בתקופה המוגנת לא ניתן לדרוש ממך להישאר בבית במהלך 60 הימים הללו ולקבל שכר. אם תרצי להגיע למקום העבודה, את רשאית לעשות זאת.
  5. הרעת תנאים אחרי חופשת לידה
    פגיעה בהכנסה או בהחקף המשרה אחרי חופשת לידה אסורה. המעסיק נדרש להחזיר אותך לעבודה בהיקף ובהכנסה דומים לאלה בהם עבדת לפני הלידה.
  6. שעת הנקה/שעת הורות
    חזרת מחופשת הלידה? ברוכה השבה! הטבה שתעניק לך "נחיתה רכה". אם את מועסקת במשרה מלאה/בהיקף של 174 שעות, תהי זכאית להעדר מהעבודה שעה אחת ביום ממועד תום חופשת הלידה כמוגדר בחוק ולתקופה של 4 חודשים. בן/בת הזוג שלך יכול/ה לממש את הזכות לשעת הורות אם תסכימי. ביננו, למה לך להסכים לדבר כזה?! ;). אם הארכת את חופשת הלידה - תקופת שעת ההנקה תקוזז בהתאם לתקופת החל"ת שלקחת. למשל: לקחת חל"ת של חודש אחרי חופשת הלידה – תקופת שעת ההנקה תתקצר ל-3 חודשים. לקחת 4 חודשים – לא תהי זכאית לשעת הנקה.
  7. חופשה ללא תשלום לאחר חופשת הלידה בתשלום
    מעבר ל-15 השבועות הקבועים בחוק, תוכלי לקחת חופשה ללא תשלום בתום חופשת הלידה וזאת לתקופה של מקסימום שנה מיום הלידה או רבע מתקופת עבודתה אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, הנמוך מביניהם. הזכאות והתקופה תלויים בוותק העובדת במקום העבודה.
  8. אי חזרה מחופשת לידה
    החלטת להתפטר כדי לטפל בילד אחרי חופשת הלידה? את זכאית לקבל ממקום העבודה את פיצויי הפיטורים ולדרוש בנוסף לזכויות סוציאליות המגיעות כגון פדיון ימי חופשה, דמי הבראה.

כדי לממש את הזכויות, את צריכה כמובן לספר למעסיק על ההריון. נשים רבות מתלבטות מתי לספר למעסיק על ההריון?

מבחינת החוק, את יכולה לספר למעסיק על ההריון עד שבוע 18. בגלל שבדרך כלל סימני ההיריון ניכרים עוד לפני שבוע 18, רצוי לעדכן את המעסיק בשלב מוקדם יותר כדי לשמור על מערכת יחסים המושתת על אמון וכבוד הדדי. אגב, את יכולה להודיע למעסיק בעל פה או בכתב.

 

חברת דנאל משאבי אנוש מגייסת עבור מגוון חברות ברחבי הארץ ופועלת על מנת לקדם תעסוקת נשים. באתר תוכלי למצוא מגוון משרות אם או משרות מלאות וגמישות.

הכתבה מנוסחת בלשון נקבה, אך פונה לשני המינים.

מדובר במידע כללי אשר אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני.

המידע נכון ליום פרסום הכתבה.

תודה לעו"ד דוד בכור על הייעוץ המשפטי.


סוכן חכם

קבלו משרות למייל מיד עם פרסומן!

בהרשמה אתם מאשרים את תקנון האתר.
בלי ספאם, מבטיחים!