טוען

תלוש שכר - כל מה שצריך לדעת

ויקי גרונר | 13.02.17

ה-9 לחודש מגיע ואיתו גם תלוש השכר. במה כדאי להתמקד מעבר לנטו שנכנס לחשבון הבנק?

בנוסף לסכום לתשלום, תלוש השכר מכיל פרטים חשובים שלחלקם יש גם משמעות כספית.

כדי שיהיה נוח יותר להתמצא בתלוש, חילקנו אותו ל-4 חלקים. נכון, ישנם מספר פורמטים לתלושי שכר, אך הם תמיד נחלקים לפרטי התלוש ופרטי המועסק, תשלומים (ברוטו), ניכויים (מהברוטו) ושכר הנטו לתשלום.

 

פרטי התלוש והפרטים של המועסק

פרטים אישיים של העובד – שם העובד, מספר העובד, מספר תעודת זהות, פרטי חשבון בנק (מספר חשבון, סניף וקוד בנק), ותק (משפיע על תנאים סוציאליים ולכן חשוב לוודא שתקין).

שם החברה, ח"פ ומספר תיק הניכויים – מתייחס למספר תיק הניכויים של המעסיק במס הכנסה. מספר זה יוכל לשמש אתכם לבירורים במס הכנסה. בנוסף מופיע מספר התאגיד של החברה.

נקודות זיכוי מס – ככל שמספר נקודות הזיכוי שלכם גבוה יותר, כך תחוייבו בפחות מס. לכן, חשוב לוודא שהפרטים שלך מעודכנים כראוי אצל המעסיק.  כל אזרח ישראלי זכאי ל2.25 נקודות וכל אזרחית ישראלית זכאית ל2.75 נקודות זכות. נקודות זכות נוספות יינתנו ל: הורים לילדים, משוחררי צה"ל ומסיימי שירות לאומי, עולים חדשים, בוגרי תארים/לימודי מקצוע/מקבלי תעודת הוראה, גירושין ועוד.

ימי חופשה – החל מחודש ינואר 2017 כל עובד המועסק במתכונת של 5 ימי עבודה בשבוע זכאי ל-12 ימי חופשה בשנה במהלך 4 השנים הראשונות לעבודתו. המכסה עולה בהתאם לוותק. מידע נוסף בנושא חישוב ימי החופשה בהתאם לותק, ניתן למצוא בכתבה בנושא זכויות עובדים.

ימי הבראה - עובד זכאי לדמי הבראה אם עבד שנה אחת לפחות. גובה דמי הבראה ליום 378 ש"ח (החל מ 1/07/14). מספר ימי ההבראה המגיעים לעובד הינם בהתאם לוותק בעבודה: 5 ימים בעד השנה הראשונה ; 6 ימים בעד השנה השנייה;  6 ימים בעד השנה השלישית ; 7 ימים בעד השנה הרביעית עד העשירית. (הרשימה נמשכת). דמי ההבראה מחושבים בהתאם להיקף משרתו של העובד.

 

תשלומים

סך כל התשלומים – סכום הברוטו שהמעסיק שילם לעובד.

תעריף – אם מדובר במשכורת חודשית יצויין כאן הברוטו. אם המשכורת שעתית יצויין התעריף לשעת עבודה.

כמות – אם מדובר במשכורת חודשית יהיה כתוב 1 (=חודש אחד), אם מדובר בשכר שעתי, יהיה כתוב מספר השעות בפועל באותו החודש. כמות השעות נחלקת לשעות חול ולשעות נוספות.

החזרי נסיעות - כל עובד הזקוק לתחבורה ציבורית כדי להגיע למקום עבודתו זכאי להשתתפות מעסיקו בהוצאות הנסיעות. תקרת החזר הוצאות הנסיעה ליום עבודה היא 22.60 ש"ח. הוצאות הנסיעה תקבענה לפי מחיר נסיעה מוזל באוטובוס ציבורי או כרטיס מנוי חודשי מוזל ממקום מגורי העובד למקום עבודתו, על יסוד כרטיס הנחה של מספר נסיעות, אם קיים כרטיס הנחה כזה.

דמי חגים - עובד  שעתי/יומי לאחר 3 חודשי עבודה במקום העבודה שלא נעדר מהעבודה בסמוך ליום החג (יום אחד לפני ויום אחד אחרי), יהיה זכאי לתשלום מלא עבור תשעה ימי חג. עובד המשתכר על בסיס חודשי לא יהיה זכאי לתשלום נפרד עבור היעדרות בימי חג.

תיק ניכויים

ניכויי חובה – המס שנגבה על ידי מס הכנסה (ומושפע כאמור מנקודות הזיכוי שלכם) וביטוח בריאות. חשוב לוודא ששורה זו קיימת גם אם השכר שלכם נמוך מתקרת המס.

קרן פנסיה – בהתאם להסכם הקיבוצי הכללי לביטוח פנסיוני, כל עובד זכאי לביטוח פנסיוני כשמשלים 6 חודשי עבודה. אם ברשות העובד ביטוח פנסיוני ממעסיק קודם, ההפרשה תבוצע כעבור 3 חודשים רטרואקטיבית מהיום הראשון, ולכן חובה על העובד לעדכן המעסיק בכך, ולהציג מייד עם תחילת עבודתו אישורים בעניין. העובד הוא זה אשר בוחר את סוג הביטוח הפנסיוני לאיזה קרן/חברת ביטוח יופרשו הכספים ובאמצעות מי יבוצע. מעבר לשורה בתלוש השכר, חשוב לוודא שהכסף אכן הועבר על ידי המעסיק (באמצעות הדוח הרבעוני מקרן הפנסיה).

קרן השתלמות – קרן השתלמות היא למעשה תוכנית חיסכון אליה מפקידים כספים הן המעסיק והן העובד. הפקדות אלו פטורות ממס אם הן עד 2.5% המופרשות על ידי העובד ו-7.5% המופרשות על ידי המעסיק. המעסיק אינו מחוייב להפריש קרן השתלמות, וזו נקודה שבהחלט ניתן להעלות בעת משא ומתן על תנאי העבודה.

ניכויי רשות/ניכויים אישיים – ניכויים שהמעסיק יכול לגבות מהעובד בהתאם לחוזה העבודה. למשל, הלוואות שנלקחו מהמעסיק, השתתפות בארוחות ועוד. חשוב לשים לב שלצד החיוב יופיע פירוט מדויק.

 

אז מה כדאי לעשות כבר עכשיו?

לוודא שהפרטים בתלוש השכר נכונים: יש לשים לב במיוחד לוותק (שמשפיע למשל על ימי החופשה ועל ההבראה), לנקודות הזיכוי (שמשפיעות על הכסף שיילקח על ידי מס הכנסה) ולימי החופשה.

** בכתיבת המאמר סייע עו"ד דוד בכור המלווה את דנאל בכל הקשור לתחום יחסי עבודה.

מדובר במידע כללי אשר כמובן אינו מחליף ייעוץ מקצועי פרטני.


סוכן חכם

קבלו משרות למייל מיד עם פרסומן!

בהרשמה אתם מאשרים את תקנון האתר.
בלי ספאם, מבטיחים!