טוען

העסקת אנשים עם מוגבלויות – 5 דברים שחובה לדעת

ויקי גרונר | 12.01.17

בשנים האחרונות, גברה המודעות להנגשה של שירותים לאנשים עם מוגבלות, ובפרט לשלבם בחברה ובשוק העבודה.

ב-2014 נחתם הסכם קיבוצי בדבר העסקת אנשים עם מוגבלויות, שחשוב מאוד להכיר.

1.    על מי חל החוק ומה הוא אומר?

חברות במגזר הפרטי, המעסיקות 100 עובדים או יותר, מחויבות ב"ייצוג הולם של עובדים עם מוגבלויות.

ב-2016: ייצוג הולם ייחשב להעסקת אנשים עם מוגבלויות בשיעור של 3% מכוח האדם בחברה.

2.    מהו "אדם עם מוגבלות"?

          א.         מוגבלותו הינה מוגבלות של 40% נכות ומעלה המוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון, מס הכנסה או משרד הבריאות.

          ב.         עבר שיקום מקצועי לצורך השמה בעבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה או משרד הבריאות.

          ג.          הינו נכה צה"ל אשר עבר שיקום מקצועי לצורך השמה בעבודה על ידי משרד הביטחון.

3.   מעסיק אשר אינו עומד במכסה הקבועה בהסכם, יידרש להראות כי לעניין משרות פנויות או חדשות נקט בצעדים לשם העסקת אנשים עם מוגבלות:

          א.         מינוי ממונה כאחראי להעסקת אנשים עם מוגבלות.

          ב.         למעסיק תכנית שנתית בנושא קידום אנשים עם מוגבלות.

          ג.          המעסיק פנה לשלושה גורמים שונים המתמחים בהשמת עובדים עם מוגבלות לשם קידום קליטת אדם עם מוגבלות לתפקיד הרלוונטי (אגף השיקום במוסד לביטוח לאומי, מטב לשילוב אנשים עם מוגבלות של משרד הכלכלה, שירות התעסוקה, אגף השיקום במשרדי הרווחה/הבריאות הביטחון, גופים המתמחים בהשמת עובדים עם מוגבלות, שירות לעיוור ופורטל "עבודה נגישה"). 

4.      אי קבלת אדם עם מוגבלות לעבודה.

מעסיק אשר אדם עם מוגבלות ביקש להתקבל לתפקיד אצלו ולא התקבל, יתעד בכתב הנימוקים לאי קבלת המועמד לעבודה וישמור תיעוד זה.

5.      מהם כלי הסיוע של המדינה ?

          א.         מרכז תמיכה למעסיקים – מרכז התמיכה מיועד לסייע למעסיקים של עובדים עם מוגבלות או המעוניינים לקלוט עובדים עם מוגבלות: מידע והדרכה בנושא הגדרות התפקידים והתאמות נדרשות, סיוע ולווי בהליכי הקליטה, עזרה במילוי טפסים לקבלת סיוע מהמדינה, ייעוץ על-ידי אנשי מקצוע

          ב.         מימון התאמות במקום העבודה-  להשתתפות של המדינה במימון התאמות הנדרשות בשל מוגבלותו של העובד

          ג.          שכר מינימום מותאם - אדם עם מוגבלות בעל יכולת עבודה מופחתת, שכבר מועסק או שעומד להיקלט בתעסוקה, יכול לבקש שייקבע לו שכר נמוך משכר המינימום הקבוע בחוק.

          ד.         מסלול תעסוקה – מפעם לפעם מפרסם מרכז ההשקעות הקצאה עבור מעסיקים הקולטים אוכלוסיות מיועדות לקידום כמפורט בכל הקצאה.

 

6.      חברת דנאל זכתה במכרז חדשני וייחודי של אגף השיקום לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה. השירות יינתן חינם הן למחפשי העבודה והן למעסיקים.

חברת דנאל, הינה חברה ייחודית  במסגרתה פועלות בסינרגיה חטיבה מובילה בתחום ההשמה וחטיבה מובילה בטיפול באוכלוסיות עם צרכים מיוחדים (הכוללת גם חברת בת, את "בית אקשטיין").

מחפשי עבודה עם מוגבלויות מטופלים ע"י צוות יועצי ההשמה שלנו, כמו כל מחפש עבודה אחר. ההתייחסות שווה וזהה, תוך ביצוע התאמות במידת הצורך, ובתיאום מלא עם עובדי השיקום של המוסד לביטוח לאומי.

לצד זאת, נוכח ייחודה של האוכלוסיה וכן נוכח חוסר הידע של מעסיקים לגבי שילוב נכון שלהם בעבודה,  מוקצים משאבים רבים לליווי מחפשי העבודה. מחפשי העבודה עוברים שלב הכנה עם עובדת אגף השיקום של הביטוח הלאומי (עובדת סוציאלית). לאחר מכן צוות דנאל נפגש עם מקבל השירות יחד עם עובדת השיקום, לקבלת הסבר על הפרויקט. לאחר תיאום הציפיות ממשיכים לפגישה מקצועית נוספת לשם הכנת מסמך קורות חיים והכנה לראיון עבודה בארגונו של המעסיק. לאחר מכן, מבוצעת פעילות לאיתור משרות מתאימות, תוך התייחסות למגבלות ולאילוצים. עם איתור מקום העבודה הפוטנציאלי, מתואם ראיון עבודה למקבל השירות בליווי מלא של נציגי דנאל. לאחר החלטת המעסיק על כניסה לעבודה – ממשיך תהליך הליווי ומתקיימים ביקורים סדירים במקום העבודה. הליווי כולל פגישות לבחינת אופן ההשתלבות, פתרון בעיות במידה וקיימות וכן שביעות רצון, הן של המעסיק והן של העובד.

התוצאות מעוררות גאווה. מתחילת פעילות המכרז, שלבה דנאל במעגל העבודה מעל 400 אנשים עם מוגבלויות. יחס ההצלחה בין הפונים לקבלת שירות שיקום תעסוקתי לבין אלו אשר מוצאים עבודה באמצעות דנאל, הינו גבוה מאוד.

אנו צופים העמקת הפעילות וייצוג הולך וגובר של אנשים עם מוגבלויות במקומות העבודה, שיתרמו להצלחת הארגונים בהם הם מועסקים.

 

מעסיקים המעוניינים לקבל מידע נוסף מוזמנים להשאיר כאן פרטים ונחזור בהקדם!

השירות הינו חינם - הן למעסיקים והן למחפשי עבודה.


סוכן חכם

קבלו משרות למייל מיד עם פרסומן!

בהרשמה אתם מאשרים את תקנון האתר.
בלי ספאם, מבטיחים!