טוען

הכנה למרכזי הערכה

ויקי גרונר | 19.01.17

ארגונים רבים שולחים למרכז הערכה כחלק מתהליך הקבלה לתפקיד. לעיתים מדובר במרכז הערכה פנימי בתוך הארגון ולעיתים שולחים לאחד ממכוני המיון (כגון: אדם מילא, פילת, קינן שפי, גישה שונה, ביפ, תימה).

יום מיון כולל על פי רוב 4 חלקים:

•         ראיון אישי

•         מבחני אישיות

•         מבחני חשיבה

•         דינאמיקה קבוצתית

לתפקידים ניהוליים (ברמת ניהול ביניים ומעלה) – יתכן שיהיה תרגיל דואר

על סמך ההתרשמות מהחלקים הללו, יופק דוח על ידי מכון המיון. הדוח יכלול הן ציון מספרי והן חוות דעת מילולית. על פי רוב, התוצאות תקפות למשך שנתיים ולכן חשוב מאוד להגיע מוכנים. אם עברתם את המבחנים בהצלחה – תוכלו להשתמש בתוצאות גם עבור משרות נוספות. על מנת שמעסיק אחר יוכל לקבל העתק מתוצאות אלו, נדרש אישור מכם.

 

הדינאמיקה הקבוצתית

הדינאמיקה מדמה יום עבודה, מכילה אלמנטים של פגישת עבודה, של עבודה בצוות, של עמידה ביעדים ושל ביצוע משימות. ההנחה שההתנהגות שלכם במהלך הדינאמיקה משקפת את ההתנהגות האמיתית שלכם במקום העבודה. לכן, חשוב לגלות מעורבות ורצינות ולתרום לקבוצה.

מה הדינאמיקה בוחנת?

1. סגנון עבודה – כיצד אתם עובדים? האם אתם ערניים לפרטים? עצמאיים? מסודרים? מאורגנים? פעלתנים? מעורבים? אחראיים? יוזמים? משימתיים? וכו'.

2. כישורי חשיבה – כיצד אתם חושבים? חשיבה לוגית, אנליטית, הבחנה בין עיקר לטפל, ענייניות, חשיבה ביקורתית, יכולת תכנון, גמישות מחשבתית, יצירתיות, התמודדות עם עמימות וכו'.

3. כישורים בין אישיים – כיצד אתם עובדים עם יתר חברי הצוות? האם אתם משתפים פעולה? עוזרים? יודעים לשכנע את הקבוצה או מפגינים אגרסיביות? האם אתם מצליחים להניע את הקבוצה?

4. פוטנציאל ניהולי – האם יש לכם כישורים ניהוליים ומה הפוטנציאל הניהולי שלכם?  האם אתם יוזמים? מעורבים? בעלי ראייה מערכתית? כושר השפעה ושכנוע? אסרטיביות?

כיצד להתנהג בדינאמיקה הקבוצתית?

סיטואציה של דינאמיקה קבוצתית עשויה להיות מלחיצה. יש שהסיטואציה גורמת להם לאקטיביות יתר שמתפרשת כשתלטנות/עקשנות ויש שהסיטואציה גורמת להם להימנעות ופאסיביות (וכפועל יוצא גם העדר תרומה לקבוצה). התנהגויות מעין אלה פוגעות באפקטיביות הקבוצה. על כן, הגישה הנכונה הינה לנסות לתרום מהידע ומהניסיון שלכם על מנת שהקבוצה תעמוד במשימה שקיבלה. השמיעו את דעתכם, העלו טיעונים הגיוניים – אך אפשרו גם לאחרים להתבטא.

אילו סוגי משימות עשויות להופיע בדינאמיקה הקבוצתית?

1. משימת הצגה עצמית

על פי רוב הדינאמיקה מתחילה במשימת הצגה עצמית. משך ההצגה נגזר מהזמן שניתן לקבוצה (בהנחה שישנה הגבלת זמן). חשוב שההצגה תהייה עניינית ותתמקד בניסיון התעסוקתי ובהשכלה. זכרו שזה הרושם הראשוני. הצגה עצמית טובה תיתן לכם קרדיט בקרב חברי הקבוצה ותסייע לכם בהמשך הדינאמיקה הקבוצתית. כמו כן, מומלץ לגלות התעניינות בדבריהם של יתר חברי הקבוצה ואף לשאול שאלות אם הדבר מתאפשר.

וריאציה נוספת למשימת ההצגה העצמית הינה להציג עצמכם דרך חיה/חפץ/תכונה. בחירת האלמנט הינה חשובה, אך חשוב יותר הנימוק. למשל "אני נמלה משום שאני קטנה" לעומת "אני נמלה משום שאני חרוצה ופעלתנית". בחרו אלמנט שיאפשר לכם ליחצן את התכונות שחשוב לכם להבליט!

2. משימה עמומה

 לדוגמא: לקיים דיון חופשי במשך 5 דקות על כל נושא שהקבוצה תבחר.

•         למתמודדים לתפקידים ניהוליים – חשוב להעלות נושאים לדיון.

•         יש להימנע מהעלאת נושאים רגישים כמו נושאים פוליטיים, נושאים הקשורים לדת וכדומה. אין לבחור כנושא לדיון את אפקטיביות מרכזי ההערכה!

•         דוגמאות לנושאים: תאונות דרכים, בעיית המים, תרופה חדשה, התעללות בבעלי חיים.

•         אין לכפות על הקבוצה את הנושא, אלא לשאול לדעתם.

•         חשוב לקחת חלק בדיון. גם אם מדובר בנושא שאינכם מכירים, השתדלו לגלות מעורבות (עוד בשלב בחירת הנושא אתם יכולים להגיד שאתם פחות מכירים את הנושא ושתרצו לקבל מעט רקע).

3. משימת דירוג ושכנוע

דוגמאות: דרוג עובדים, דירוג סיטואציות, דירוג חפצים שיש לקחת לאי בודד, דירוג אנשים שיעלו לחללית ובכך ימשיכו את האנושות, דירוג תרופות שיש להשקיע בפיתוחן וכו'.

•         זכרו שאין תשובה נכונה, אין דירוג אחד נכון. המטרה לקיים דיון בנושא ולהגיע להחלטה קבוצתית.

•         על מנת לקדם את הדיון, ניתן להעלות קריטריונים לביצוע הדירוג. למשל במשימת דירוג תרופות ניתן להחליט שהקריטריון החשוב ביותר הינו הצלת חיים.

•         כדאי לנהל רישום ולשים לב לזמנים (מומלץ להגיע עם שעון יד. זכרו שאתם אחראים לזמנים ולא המנחה של הדינאמיקה!)

•         אל תתעקשו, גלו גמישות היכן שצריך.

•         אם הדיון מגיע למבוי סתום, נסו לגלות ערנות לכך. למשל "אנחנו דנים כבר דקות אחדות באשר למקום השני. כדי שנוכל להתקדם, נראה לי שיהיה לנו קל יותר להסכים לגבי המקום האחרון".

 

4. משימת בנייה/משימה טכנית

דוגמאות: בניית גשר מלגו, בניית מטוסים מנייר, בניית מגלשה מקשיות וכו'.

על פי רוב משימות אלה נחלקות לשני חלקים: חלק התכנון וחלק הביצוע. כמו במשימות הקודמות, חשוב לגלות מעורבות בשני החלקים. גם אם אינכם יודעים לדוגמה לבנות מטוסים מנייר, נסו לתרום בדרכים אחרות – לצבוע את המטוסים, לצייר לוגו, לבצע בקרת איכות (חשוב!), לבצע מעקב אחר עמידה בזמנים וכו'.

5. ניהול מו"מ

משימות מסוג זה ניתנות ע"פ רוב לתפקידים הדורשים פאן שיווקי/מכירתי. אחת המשימות הנפוצות הינה – "משחק המטבעות" (מחלקים את האנשים למס' קבוצות ומבקשים מהם לנהל מו"מ על רווחים כספיים). על המו"מ להיות מנומק והגיוני.

6. משחקי תפקידים

במשימת משחקי התפקידים חשוב להביע את העמדה בצורה ברורה ועניינית. קחו בחשבון שעמיתכם למשחק התפקידים אינו יודע מה ההוראה שקיבלתם ע"ג הכרטיסייה. הביעו את דעתכם, אך גלו גם קשב לצד השני במטרה לחתור לפתרון לשביעות רצונם של שני הצדדים (אין כאן "מנצח", שימו את האגו בצד!).

# משובים – לעיתים מתבקשים הנבחנים לתת משוב על תפקודם של חבריהם לקבוצה. פרגנו לאדם לו אתם נותנים את המשוב, את הדברים לשיפור אמרו כביקורת בונה הניתנת לקבלה.

אם הקבוצה נכשלה – קחו אחריות, אל תעגלו פינות ואל תאשימו את המשימה בכך שאינה ברת ביצוע!

 

מבחני אישיות

מבחני האישיות כוללים מבחני עט, מבחני עפרון ומבחני מחשב.

סוגים מרכזיים

•         שאלונים פורמאליים

•         מבחנים השלכתיים: השלמת משפטים,TAT (כתיבת סיפור על תמונה), חיבורים, רוזנצוויג (Rosenzweig test - תמונות קומיקס) ועוד

•         מבחנים צורניים: בנדר (העתקת 9 צורות לדף), ציורים (עץ, אדם) ועוד

•         מבחני אמינות ותכונות

•         מבחנים גרפולוגיים

דגשים לשאלונים הפורמאליים

•         "רק על הקווים" – אין לחרוג מהמקום שהוקצה לצורך המענה על השאלה

•         יש לכתוב בצורה נקייה ומסודרת, להימנע ממחיקות

•         בעת תיאור תכונות – יש לשים דגש על תכונות תעסוקתיות

•         אם השאלה ניטראלית – הפרשנות תהייה חיובית, בעלת התמקדות תעסוקתית (למשל תכונות של ההורים/מנהל – לפירוט ראו הסבר בפרק הראיון התעסוקתי).

•         יתכן מאוד שבמסגרת השאלונים תידרשו לציין ניסיון תעסוקתי (שנים, מקום עבודה, תפקיד וסיבת עזיבה), השכלה. התכוננו לכך מראש.

•         מילוי השאלונים הינו בעט.

דגשים למבחן השלמת משפטים

במבחן זה תקבלו סדרה של משפטים אותם תצטרכו להמשיך.

•         המשך חיובי

•         תגובה רצינית

•         המבחן אינו בודק עקביות

•         זמן סביר (לעיתים נמדד)

•         התמודדות עם בעיות/אתגרים/כישלונות (למשל "הכישלון עורר בו רצון להפיק לקחים ולהשתפר" לעומת "הכישלון עורר בו תסכול")

•         אקטיביות ("הילד הכין את שיעורי הבית רק לאחר שסיים את ארוחת הצהריים" לעומת "הילד הכין את שיעורי הבית רק לאחר שאימו נזפה בו")

TAT

במבחן זה תקבלו תמונות ותתבקשו לכתוב עליהן סיפור (תמונה מפורסמת הינה תמונת הילד עם הכינור שלהלן).

•         לא לנסות להרשים/לרצות את הבוחן. תיאור אידיאלי מידי יכול להצביע על מבוכה בהתמודדות עם מצבים לא נעימים.

•         להימנע מדרמטיות, מרגשנות ומקיצוניות.

•         להפוך קושי לאתגר. יש לתאר איך הדמות תתמודד עם הבעיה!

•         לא לנסות ליפות את המציאות!

•         לא לכתוב בגוף ראשון!

מבחן רוזנצוויג (קומיקס)

במבחן זה תקבלו סיטואציות בהן תידרשו להשלים את התגובה החסרה של אחת הדמויות.

 

•         למצוא פתרון לבעיה

•         יכולת לקבל ביקורת

•         להימנע מתגובות תוקפניות או מהסתגרות

•         אסרטיביות

 

מבחני אמינות

מבחני אמינות ע"פ רוב מוגבלים בזמן, לכל שאלה מוקצבות שניות אחדות ועליכם להשיב: כן/לא/לא יודע.

•         רוב האנשים = אני

•         אין לגלות סלחנות כלפי דברים האסורים ע"פ חוק (כגון גניבה ממקום העבודה)

•         יש להימנע מניסיונות לעשות רושם על הבוחן ("רצייה חברתית"). לדוגמא – אף פעם לא חציתי את הכביש באור אדום. לכל אחד קרה לפחות פעם אחת בחיים שחצה באור אדום. דוגמא נוספת – דני לקח בטעות עט ממקום העבודה ולכן יש לפטרו (לא הגיוני לפטר בגלל לקיחת עט בטעות וזאת בניגוד לגניבה ממקום העבודה).

מבחן אישיות ממוחשב

במבחן זה תקבלו היגדים ותצטרכו לסמן עד כמה הנכם מסכימים/לא מסכימים עם כל אחד מהם. על פי רוב, ניתנות 5 אפשרויות (במקרים נדירים 4).

 5 – מסכים מאוד, 4 – מסכים, 3 – ניטראלי, 2 – לא מסכים, 1 – מאוד לא מסכים

•         להימנע מבחירה בתשובה ניטראלית (3).

•         יש לאזן ביטויים חזקים (תמיד, אף פעם...) באמצעות תשובות חלשות (4, 2).

•         ניתן לחזק משפטים חלשים (קורה ש, לעיתים, לפעמים...) באמצעות תשובות חזקות (1,5).

•         מומלץ להוסיף בסוף כל משפט את המילה "בעבודה" על מנת לתת לדברים קונטקסט תעסוקתי (לדוגמא: "אני נוטה לחלום בהקיץ [בעבודה]")

•         לגלות ערנות לעניין הרצייה החברתית כפי שהוסבר בסניף מבחני האמינות.

דגשים לציורים (עץ, אדם...)

•         את הציורים יש לצייר בעפרון

•         מיקום הציור – במרכז הדף

•         גודל – 2/3 מהעמוד

•         איכות קו – קו רציף, לא חלש מידי, לא חזק מידי

•         שלמות – ציור שלם (למשל לא לצייר עץ שהצמרת שלו נקטעת בגלל העדר מקום בדף, לא לצייר רק חלק עליון של אדם אלא את כל הגוף)

•         פשטות

•         ארגון המקום על הדף

•         מראה כללי

•         ריאליות

•         להימנע מהשחרות

•         אין להוסיף פרטים מיותרים כמו ציפורים, שמש, עננים, עיגולים על הגזע של העץ וכו'.

דגשים לבנדר (העתקת צורות)

במבחן זה תקבלו 9 צורות אותן תתבקשו להעתיק לדף (מצורפות 3 צורות לדוגמא. שימו לב כי בפועל הצורות הינן גדולות יותר).

•         גודל – לשמור על הפרופורציה של הצורות

•         דיוק – למשל לספור כמה נקודות, לשים לב אם מדובר בנקודה מלאה או חלולה וכו'

•         טיב הקו

•         ארגון הצורות בדף

•         זמן (9 צורות): 8-10 דקות

•         אין למספר את הצורות, אין להפריד ביניהן באמצעות קווים

•         יש להקפיד שצורה אחת לא תגלוש לתחום של הצורה האחרת

•         זיכרון – אחרי חלק העתקת הצורות תתבקשו לשרטט את הצורות מהזיכרון

•         יצירתיות – לעיתים תתבקשו לבחור מס' צורות ולפתח אותן לציור

המשך קו

במבחן זה תקבלו 3 קווים אותם תצטרכו להמשיך בעיפרון. הזמן המוקצב לכל קו הינו מוגבל ומשתנה בהתאם למכון המיון.

•         יש ללמוד את הדפוס. למשל, בדוגמא שלפננו: ר' הפוכה, ר' רגילה, טי וחוזר חלילה

•         יש לאזן בין איכות לכמות

•         יש להימנע משימוש במחק

•         מינימום טעויות

 

גרפולוגיה

•         הכתיבה על דף A4 חלק באמצעות עט כדורי פשוט

•         מומלץ לשבת בנינוחות ולהניח דפים חלקים נוספים מתחת לדף

•         על הכתיבה להיות זורמת

•         להימנע ממחיקות. אם בכל זאת נדרשים למחוק – לעשות קו עדין. אין להשחיר את המילה.

•         לנסות לשמור על שוליים אחידים משני הצדדים (אין לשרטט שוליים), להקפיד שהשורות תהיינה ישרות (ללא נטייה כלפי מטה/מעלה).

•         דוגמא להוראה במבחן גרפולוגי: עליך לכתוב חיבור באורך של עד עמוד על כל נושא שתבחר/י, אך לא על דמות מסרט/ספר וכו' ולחתום בתחתית. לעיתים מתבקש הנבחן לכתוב על עצמו.

 

מבחני חשיבה

ישנם מספר סוגים של מבחני חשיבה

מבחנים מילוליים: הבנת הנקרא, אנלוגיות, לוגיקה

מבחנים כמותיים: גרפים והסקה כמותית, בעיות, סדרות, חשבון/אומדנים, אי שיוויונים

מבחנים צורניים: מטריצות, צורות בשורה, מבחני ראייה מרחבית

מבחנים טכניים: תרשימי זרימה, איתור תקלות/נורות ומתגים, הסקה מתרשים, מבחני ידע טכניים. לתפקידים טכניים הדורשים אנגלית יתכן טקסט טכני באנגלית (כגון כיצד לשמור קובץ, קיבץ לשלוח פקס).

מבחני זריזות ודיוק: השוואה בין טורים של שמות, מספרים, תווים. לעיתים יש להשוות בין טבלה מודפסת לטבלה הנמצאת במחשב (למשל מבחן המלונות).

•         האם יש דפי טיוטה? כן, על פי רוב ניתנים דפי טיוטה

•         האם מותר להשתמש במחשבון? תלוי במכון המיון. חלק ממכוני המיון מאפשרים להשתמש במחשבון במבחן הגרפים/הסקה כמותית.

•         מה קורה אם אין מספיק זמן? ראשית, מומלץ לתרגל מבחני חשיבה מראש כדי להסיר חלודה ולהגיע מוכנים (ניתן לחפש מבחנים לדוגמא ברשת). אם למשל בתרגול ראיתם ששאלה בגרפים לוקחת לכם בממוצע דקה, וכעת אתם כבר שתי דקות באותה שאלה – נחשו והמשיכו הלאה. אין קנס על תשובות שגויות! בדקה האחרונה למבחן רצוי לעשות ניחושים מושכלים לכל השאלות שלא הספקתם.

 

הראיון התעסוקתי

אחד השלבים המרכזיים בתהליך הקבלה לעבודה הינו הראיון התעסוקתי. זו ההזדמנות לקדם את מועמדותכם בדרך אל המשרה המבוקשת ועל כן חשוב להתייחס לראיון ברצינות ולהגיע מוכנים. לשימושכם, ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיסייעו לכם בהכנה לקראת הראיון – הן במכון המיון והן לראיון המבוצע בתוך הארגון.

 

מטרת הראיון

ראשית, חשוב לזכור:

מטרת הראיון אינה להכשיל אלא להתרשם מיכולותיכם, מכישוריכם ומהתאמתכם לתפקיד

באמצעות מגוון סוגים של שאלות, יוכל המראיין להתרשם לגבי התאמתכם המקצועית והאישיותית לתפקיד.

ראיונות המבוצעים בתוך הארגון הם גם הזדמנות עבורכם לקבל יותר מידע על המשרה, על סביבת העבודה, על הארגון.

להגיע מוכנים

טרם הגיעכם לראיון, חשוב ללמוד על הארגון, על התפקיד ואף להיות מוכנים לשאלות מקצועיות שתישאלנה. לשם כך ניתן להיעזר במידע המצוי באינטרנט, ברשתות חברתיות, להיכנס לאתר החברה  וכו'.

 

להלן ריכוז שאלות נפוצות הנשאלות בראיונות עבודה

 

ספר/י על עצמך

•         הצגה תכליתית וממוקדת באורך של כדקה

•         להתמקד בדברים שעשויים להיות רלוונטיים, ברקע מקצועי ובהישגים

•         להתחיל מהתפקיד האחרון

•         יש להימנע משאלות כגון "למה אתה מתכוון?". תגובות מסוג זה עשויות להעיד על חוסר ביטחון ועל מבוכה

מדובר ב"שאלת מתנה", נצלו אותה על מנת ליצור רושם ראשוני טוב ולעורר עניין!

 

ספר/י על התפקיד האחרון שביצעת, מה אהבת בו ומה לא אהבת בו

•         להתמקד בהישגים ולא באספקטים רגשיים

דוגמא לתשובה לא טובה: "אהבתי את האווירה הטובה, את החברים, את המנהל שהיה מאוד קשוב ועוזר".  תשובה זו אינה עניינית, מתייחסת לאספקטים שאינם תעסוקתיים ואף עשויה להעיד על תלות, על חוסר עצמאות ובמקרים מסוימים גם על חוסר בגרות.

•         דברים שלא אהבנו: לענות בביטחון ולהתייחס לדברים שחשיבותם פחותה או בדברים שפחות רלוונטיים לתפקיד עליו אנו מתמודדים כעת.

 

תאר את מי שהיה ממונה עליך

•         תיאור חיובי. את הכביסה המלוכלכת השאירו בבית.

•         להתייחס לתכונות מקצועיות.

שימו לב: המראיין אינו באמת רוצה להכיר את המנהל הקודם שלכם. בחירת התכונות מעידה על אילו תכונות אתם שמים דגש. כמו כן, תשובתכם עשויה להעיד על מידת הלויאליות שלכם. לכן, גם אם פחות הערכתם את המנהל, השתדלו להיות חיוביים.

דוגמא לתיאור לא טוב: "המנהל שלי אדם מאוד נחמד, מאוד קשוב, מאוד דואג, עוזר...". תיאור זה מדגיש תכונות שהן פחות רלוונטיות לתחום התעסוקתי ועשויות להעיד על תלות.

דוגמה נוספת לתיאור לא טוב: "המנהל שלי חדש בתפקיד, הוא מתערב יותר מידי, גם כשאינו מבין על מה המדובר". זהו תיאור שלילי ועשוי לגרור את הראיון למקומות שסביר שלא תרצו להיכנס אליהם.

דוגמה לתיאור טוב: "המנהל שלי מאוד מקצועי, בעל יכולת למצוא פתרונות לבעיות מורכבות. הוא יסודי ואפילו פרפקציוניסט ולכן גם הדרישות שלו מהעובדים גבוהות". כלומר, לא נידבנו כאן מידע שלילי מיוזמתנו.

יתכן שלאותו מנהל שתואר כאן קיימת בעיית יחסי אנוש. ברור שבמצב כזה לא נגיד שהוא מאוד אהוב על כולם.  אפשר לא להתייחס לעניין היחסים הבינאישיים, או לעדן את הדברים ולומר שהפן המקצועי היה חשוב לו יותר מהפן החברתי.  

 

למה עזבת את תפקידך?

•         להימנע מתגובות מתנצלות או מתגוננות.

•         סיבות לעזיבה: קידום, התפתחות מקצועית, שיפור תנאים (להיזהר לא לציין זאת בהתייחס למספר מעברים), לימודים, מעבר דירה, תפקיד מעניין יותר וכו'.

 

שאיפותיך לעתיד (היכן את/ה רואה את עצמך בעוד X שנים?)

•         שאיפות בתחום המשרה עליה מתמודדים

שאלה מסוג זה בודקת את המוטיבציה לתפקיד, את החזון. למשל מישהו שמתמודד לתפקיד רוקח בקופ"ח יכול להגיד שהוא רואה עצמו מתקדם בהמשך לתפקיד רוקח אחראי. תשובה פחות מתאימה (בסיטואציה של ראיון) הינה להגיד שהוא רואה עצמו מבצע תפקיד כלשהו בתעשייה. מדוע? א. תשובה זו עשויה להעיד על מוטיבציה נמוכה לתפקיד הנוכחי. ב. המרואיין אינו יודע באמת לאן מועדות פניו, אפילו הכיוון בתעשייה אינו ברור, אינו מכיר מספיק את התחום, את האפשרויות הניצבות בפניו וכו'.

 

תכונות

אחת השאלות שמרואיינים מתקשים להשיב עליהן היא שאלת התכונות החיוביות/השליליות שעשויה להגיע במגוון וריאציות (מה החברים היו אומרים עליך? מה המפקד בצבא היה אומר עליך? מה הבוס היה אומר עליך? מה התכונות החזקות שלך? אילו מהתכונות שלך יכולות לעזור לך לבצע את התפקיד? מה היית רוצה לשנות בעצמך? מהן התכונות השליליות/הטעונות שיפור שלך? וכו').

חשוב להדגיש:

בחירת התכונות צריכה להיות מותאמת לתפקיד אליו מתמודדים!!!

בטרם המענה על השאלה יש לחשוב: אילו תכונות נדרשות כדי לבצע את התפקיד בצורה טובה? אילו תכונות מתוך התכונות הללו קיימות בי? אלו תהיינה התכונות החיוביות.

מאידך, יש לשאול אילו תכונות עשויות להוות אבן נגף בעת ביצוע התפקיד? יש לשים לב שלא אומרים את התכונות הללו כתכונות שליליות. לדוגמא: מנהל בנק יכול להגיד שיש לו ידיים שמאליות, לעומת זאת עובד מעבדה לא. מנהלת חשבונות יכולה להגיד שחסרה לה אוריינטציה שיווקית, תועמלנית רפואית לא.

הערה: חשוב להתמודד עם השאלה. תשובות לא מתמודדות כמו "אין לי תכונות שליליות", "איני יודע/ת מהן תכונותיי החיוביות/איני רוצה לפרגן לעצמי/תשאלו את המנהל שלי וכו'" אינן רצויות.

 

דוגמא לתכונות חיוביות

•         אחריות

•         מסירות/מוסר עבודה גבוה/לויאליות

•         חריצות

•         כושר ארגון

•         סדר

•         יסודיות

•         יוזמה

•         יכולת עבודה בצוות

•         חברותיות

•         הישגיות

•         דינאמיות/פעלתנות (יכול להתאים לתפקידי שיווק ומכירה)

•         ייצוגיות (יכול להתאים לתפקידים הכרוכים באינטראקציה עם אנשים. פחות רלוונטי לעובדי מעבדה למשל)

•         יצירתיות

•         יוזמה

•         יחסי אנוש

•         עמידות בתנאי לחץ

•         דיוק

•         ערנות לפרטים/ראיית מיקרו

•         יכולת חשיבתית

•         שיטתיות

•         אוריינטציה טכנית (לתפקידים טכניים)

•         סבלנות

•         משימתיות

•         ענייניות, יכולת להבחין בין עיקר לטפל

•         סתגלתנות, יכולת להסתגל לשינויים, יכולת להתאים עצמי לסביבה, יכולת להתמודד עם עמימות

 

לתפקידים ניהוליים מומלץ לבחור לפחות תכונה אחת מבין התכונות הבאות:

•         כושר ניתוח

•         כושר הדרכה

•         ראייה מערכתית/ראיית מאקרו

•         יכולת תכנון

•         מכוונות מטרה

•         סמכותיות

•         החלטיות

•         הנעת עובדים

•         מנהיגות

•         כושר שכנוע

•         אסרטיביות

•         עצמאות

 

תכונות שליליות

לצד התכונות החיוביות, לכל אחד מאיתנו יש גם נקודות חלשות. חשוב להפגין מודעות לצדדים החלשים שלנו, לציין גם אותם, אך לסייג את הדברים. לדוגמא: לעיתים יש לי נטייה לרדת לפרטים יתר על המידה. אני מודע/ת לכך, ולכן איני נותנ/ת לדבר לפגוע ביעילות העבודה שלי.

•         לוקח זמן להיפתח לאנשים חדשים

•         עקשנות (לא טוב לתפקידי שירות)

•         לעיתים תחרותי/ת מדי

•         ביקורתיות

•         ירידה יתרה לפרטים

•         חוסר חוש הומור

•         חוסר יכולת מכירה/חוסר אוריינטציה שיווקית (לתפקידים שאינם מכירתיים)

•         חוסר מרפקנות (איני יודע/ת לעשות יחסי ציבור לעצמי)

•         לא מספיק אסרטיבי/ת

•         לוקח/ת על עצמי יותר מדי

•         הקפדה יתרה על סדר וניקיון/פדנטיות

•         חשדנות (לוקח לי זמן לסמוך על אנשים)

•         לעיתים דומיננטי מדי

•         לעיתים סמכותי מדי (לא טוב לתפקידי שירות)

•         לעיתים קשה לי להגיד "לא" (פחות מומלץ. בייחוד כשמדובר בתפקיד ניהולי)

•         ישיר/ה מדי

•         תחרותי/ת מדי (מצוין לאנשי מכירות)

•         שמרני/ת מדי

•         קשה לי לעצור באמצע משימה

לתפקידים ניהוליים:

•         תובענות

•         שתלטנות

•         ריכוזיות

•         ביקורתיות

•         לא מפרגנ/ת מספיק/לא נותנ/ת מספיק פידבק

 

הערה:

יתכן שתתבקשו לתת דוגמאות לחלק מהתכונות. מומלץ לחשוב על כך מראש.

 

ציפיות שכר

•         יש לבדוק מהו השכר הממוצע הנהוג בסוג המשרה המוצעת, בהתחשב בגיל, בניסיון ובהשכלה, ולהציג את הדרישה בצורה ברורה והחלטית. אפשר כמובן לגלות גמישות בהתאם לשיקול דעתכם.

•         ניתן לנקוב בסכום ריאלי והוגן.

•         כמקובל בתחום.

•         יש להימנע מלהעלות את עניין השכר ביוזמתכם. תנו למראיין לשאול על כך.

•         ניתן להתייעץ בנושא עם יועצי ההשמה הרלוונטיים בדנאל.

 

שאלות נוספות למחשבה

•         אילו קשרים היו לך עם חברייך לעבודה? עם אלו אנשים היה קשה לך להסתדר?

•         האם מעדיף לעבוד לבד או בצוות?

•         איך הסתדרת עם בוס/ כפיפים?

•         איך מתמודד עם לחץ – דוגמה?

•         מדוע אתה מעוניין לעבוד כאן? מדוע אתה מתאים?

•         אילו קשיים אתה צופה?

•         מה מתכונותיך תרם למקום עבודתך האחרון ומה הפריע לך?

•         תאר קונפליקט שהיה לך עם עמית לעבודה, כיצד הוא הסתיים?

•         תאר את כישלונותיך המקצועיים.

•         לתפקידים ניהוליים: מה סגנון הניהול שלך? מה מאפיין אותך כמנהל? תאר/י לי החלטה ניהולית שאת/ה גאה בה?

•         יש להתכונן גם לשאלות מקצועיות בהתאם לתפקיד אליו הנכם מתמודדים.

 

התארגנות לראיון

לבוש

לבוש הינו חלק מהרושם הראשוני ועל כן חשוב להגיע לראיון בלבוש מתאים. הלבוש עשוי להעיד על היחס שלכם לראיון, כלומר – לבוש ייצוגי יעיד על יחס רציני כלפי הראיון/המשרה. עם זאת, אין להגזים ובטח שלא להוציא את החליפה מהחתונה/מבר המצווה. לבוש מוגזם מידי עשוי להעיד על ניסיון מוגזם ליצור רושם, על חוסר התאמה לסביבה וכו'.

אז מה ללבוש?

•         הופעה ייצוגית נקייה ומסודרת (נקודה למחשבה: כיצד הייתם מגיעים ליום העבודה הראשון לו הייתם מתקבלים לתפקיד זה).

•         חולצה מכופתרת/חולצת פולו. אין צורך בחליפה/עניבה (אלא אם מדובר במשרה בכירה מאוד או אם במסגרת התפקיד תידרשו להופעה מסוג זה).

•         בגדים בצבעים סולידיים: לבן, שחור, אפור וכו' (לא רצוי ללבוש אדום/ צהוב/ ירוק/ כתום).

•         נשים – להימנע ממחשופים, גופיות, מכנסיים קצרים, חצאיות מיני, איפור גס

•         בושם – אפשר לשים, אך במידה

•         דאודורנט – רצוי מאוד

מתי לצאת מהבית?

בטרם צאתכם וודאו שהנכם יודעים כיצד להגיע. קחו מקדם בטיחות על מנת לא לאחר. איחור יצור רושם רע ויגרום לכם להתחיל את הראיון "ברגל שמאל".

חשוב לא להקדים יתר על המידה. אם הקדמתם – המתינו בחוץ והיכנסו כ - 10 דקות לפני המועד שנקבע.

התנהלות בראיון

"אין הזדמנות שנייה ליצור רושם ראשוני". רושם ראשוני נוצר בשניות הראשונות של האינטראקציה. הראיון מתחיל כבר מרגע הכניסה לכן חשוב להפגין נינוחות וביטחון. רבים שואלים לגבי לחיצת יד. יש ללחוץ יד בעת הכניסה לראיון רק אם המראיין יוזם זאת.

טון דיבור – לדבר בטון בטוח, לא חלש מידי, לא חזק מידי. לתפקידים שיווקיים – חשוב ליצור עניין אצל המראיין, להפגין יכולות ורבאליות גבוהות, דינאמיות.

שפת גוף – חשוב לשבת בנינוחות על הכיסא, להסתכל לכיוון המראיין (אם יש שני מראיינים – להסתכל על שניהם). מעבר לכך, איננו ממליצים להתעסק יתר על המידה בשפת הגוף. הדבר עשוי להסיח את דעתכם בעת הראיון.

המראיין - ישנם מספר סוגים של מראיינים, חלקם נחמדים יותר, חלקם נחמדים פחות. זכרו שמטרת המראיין אינה להכשיל אתכם אלא להתרשם מהתאמתכם לתפקיד ולארגון. לכן, יש להימנע מעיסוק מוגבר במראיין, מה הוא חושב, האם עניתי נכון וכו'.

התמודדות – יש להתמודד עם השאלות המוצגות בפניכם. תשובות כמו "איני יודע/ת", "איני מבינ/ה את כוונתך" עשויות למשל להעיד על קושי בהתמודדות עם סיטואציות עמומות.

ענייניות - יש להשיב על השאלות באופן ענייני וממוקד. אין להרחיב יתר על המידה, ומאידך – לא רצוי לענות בצורה שטחית מידי. שתי אפשרויות קיצוניות אלה עשויות להצביע על ניסיון של המרואיין לקחת שליטה על הראיון. למשל, מרואיין שמשיב באריכות יתרה שולט לכאורה בראיון, הוא מחליט כביכול לאן לקחת את הראיון. בפועל, מרואיין כזה ייתפס כלא ענייני, וכבעל קושי בהבחנה בין עיקר לטפל.

ממליצים – לעיתים אתם עשויים להתבקש למסור שמות ממליצים. רצוי להכין מראש שני ממליצים, לרבות מספרי טלפון שלהם.

 

תרגיל דואר (לתפקידים בכירים)

מבחן דואר בוחן יכולות ניהוליות: כישורי חשיבה, סגנון עבודה, יחסים בינאישיים וסגנון ניהול (כפי שפורט בפרק הדינאמיקה הקבוצתית). התרגיל מדמה יום עבודה אמיתי של מנהל/ת אשר נדרש/ת להתמודד עם משימות ניהוליות כגון: גיוס עובדים, הנעת עובדים, פיטורי עובדים, הובלת תהליכים, ניהול מו"מ, פוליטיקה ארגונית, ניהול פיננסי וכו'. התרגיל יכול להתבצע בפורמט של סימולציה הכוללת אנשים המגלמים את בעלי התפקידים השונים בארגון, או בפורמט שאינו כולל משחקי תפקידים (הנבחן מקבל ערמה של מכתבים ועליו להשיב עליהם בכתב).

דגשים:

•         טרם המענה על המכתבים יש לעבור על החומרים, להכיר את הארגון, את הנפשות הפועלות, את העוגנים בלו"ז. הקדישו לכך את הזמן הנדרש (ע"פ רוב כ-5 דקות).

•         התמצאות בתרגיל – רשמו בפניכם את שמות הדמויות החשובות, ארגנו לעצמכם לו"ז וכתבו כל פרט שעשוי להשפיע על  התרגיל.

•         יש לבצע תעדוף של המשימות  - להתחיל עם המשימות הדחופות והחשובות ("האבנים הגדולות"). לעיתים יש לאנשים נטייה דווקא לסגור את הדברים הקטנים בהתחלה בנימוק שזו עבודה שגוזלת דקות בודדות. המחיר הוא שלעיתים הדבר בא על חשבון המשימות הגדולות והחשובות, דבר שאינו רצוי.

•         יש לגלות ערנות לפרטים. למשל לעיתים ישנם בתרגיל שני אירועים המתרחשים באותו מועד. על המנהל/ת להחליט היכן להיות נוכח, את מי לשלוח לאירוע השני. אם לא תשימו לב לכך שהאירועים חופפים – לא תוכלו לתת מענה מתאים.

•         האצלת סמכויות והעצמת עובדים הינן חשובות, עם זאת, שימו לב שאתם משאירים גם נושאים לטיפולכם. אין להעביר טיפול בנושאים רגישים לכפיפים.

•         במקרה שבוצעה האצלת סמכויות – יש לבצע בקרה. למשל אם החלטתם שעובדת שלכם תכין דוח לקראת הישיבה, יש לבצע בקרה שאכן היא עובדת על הדוח. על מה לבצע בקרה? על הדברים החשובים ו/או במקרים שפחות ניתן לסמוך על בעל התפקיד עליו הואצלה הסמכות.

•         אם העברתם נושא לטיפולו של מישהו אחר – יש להשאיר הנחיות ברורות.

•         גלו ערנות לנושאים הקשורים לפוליטיקה ארגונית.

•         אין להמציא נתונים במטרה להתחמק מהתמודדות עם בעיות. למשל, אם הייתם צריכים להעביר מסמך לבנק ונציג מהבנק טוען שהמסמך לא התקבל, אל תאמרו: "שלחנו, מה? לא קיבלת?". אל תתרצו: "הייתי בחופשה... ואח"כ הייתי במילואים...והפקידה שכחה להזכיר לי...", אלא קחו אחריות וגלו ענייניות ומעשיות "אדאג להעביר אליכם את המסמך עד סוף היום". כמובן, אם הבטחתם שהמסמך יגיע עד סוף היום – יש לדאוג שמישהו יכין אותו...

 

הצוות המקצועי של דנאל ישמח לעמוד לשירותכם וללוות אתכם בתהליך הקבלה לעבודה.

 

בהצלחה!!!


סוכן חכם

קבלו משרות למייל מיד עם פרסומן!

בהרשמה אתם מאשרים את תקנון האתר.
בלי ספאם, מבטיחים!